چند باور اشتباه درباره شیر

باورهای غلط راجع به شیر را بخوانید.
باور اشتباه 1 : مصرف لبنیات و بخصوص شیر سبب افزایش وزن و ابتلاء به چاقی می‎شود.
واقعیت : افزایش وزن وقتی رخ می‎دهد که کالری دریافتی بیش از میزان انرژی‌ای باشد که بدن می‌سوزاند. برخلاف باور اشتباهی که وجود دارد، تحقیقات در حیوانات و انسان اتفاقاً نشان می‎دهد که مصرف سه وعده لبنیات کم چرب در یک رژیم کنترل شده از نظر کالری به کاهش وزن کمک شایانی می‎کند! (Zemel , 2005)
پژوهش‎های بالینی نشان داده است که ارتباط مؤثری بین افزایش جذب کلسیم و کاهش وزن و درصد چربی بدن و اندازه دور کمر وجود دارد.

باور اشتباه 2 : اسفناج و شیر از نظر منبع تأمین کلسیم یکسان هستند.
واقعیت : میزان کلسیم موجود در یک فنجان شیر بیش از میزان آن در 16 فنجان اسفناج است. لذا یک فرد برای تأمین کلسیم روزانه بدن خود نیازمند مصرف بیش از 48 فنجان اسفناج است! (USDA , 2010)
علاوه بر این، شیر حاوی ویتامین D است که جذب کلسیم را افزایش می‎دهد. (Wasserman , 2004)

باور اشتباه 3 : افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند باید از مصرف لبنیات پرهیز کنند.
واقعیت : عدم تحمل لاکتوز اغلب با آلرژی به شیر اشتباه گرفته می‎شود. این در حالی است که عدم تحمل لاکتوز واکنش آلرژیک به محصولات لبنی نیست، بلکه حاکی از عدم توانایی بدن در هضم قند لاکتوز شیر است. برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند شیر و ماست بدون لاکتوز (Lactose-free ) جایگزین مناسبی هستند. البته برخی انواع پنیر نظیر سوئیسی هم لاکتوز کمی دارند. بسیاری از افراد دچار عدم تحمل لاکتوز قادر به مصرف نیم تا یک فنجان شیر در روز بدون هرگونه مشکل هستند. (miller et al. , 2000)

باور اشتباه 4 : شیر سبب آسم می‌شود.
واقعیت : هر چند کودکان دچار آلرژی به شیر از شانس بیشتری برای ابتلاء به آسم در طول زندگی برخوردارند اما پژوهش علمی معتبری برای اثبات این مسئله که شیر سبب بروز آسم می‎شود وجود ندارد.
باور اشتباه 5 : مصرف روزانه شیر سبب افزایش شانس بروز بیماریهای قلبی می‎شود.
واقعیت : رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع صرفنظر از منبع آن که شیر باشد یا خیر می‎تواند سبب بروز بیماریهای قلبی ‎شود اما اخیراً تحقیقات در اثبات ارتباط مصرف اسیدهای چرب اشباع و بیماریهای قلبی با ابهاماتی همراه بوده است. (Siri-Tarino et al. , 2010)

باور اشتباه 6 : اگر مکمل کلسیم مصرف کنید نیازی به نوشیدن شیر ندارید.
واقعیت : شیر فقط منبع خوب تأمین کلسیم نیست بلکه منبع تأمین پروتئین با کیفیت، ویتامین A ، D، B12 ، ریبوفلاوین و روی و پتاسیم و منیزیم هم هست. ماست پروبیوتیک هم قادر است میکروارگانیسم‌های مفید برای تأمین سلامت معده و روده را تأمین نماید. از نظر لذت و طعم نیز مصرف مکمل نمی‎تواند لذت نوشیدن یک لیوان شیر خنک همراه با یک وعده لذیذ صبحانه و یا مصرف یک بستنی در هوای گرم تابستان را فراهم نماید.

باور اشتباه 7 : انسان با خوردن شیر گاو سازگار نیست.
واقعیت : انسان همانقدر که با خوردن محصولات گیاهی سازگار است با خوردن محصولات دامی نظیر گوشت و فرآورده‎های لبنی هم سازگاری دارد. به نظر می‎رسد بر اساس شواهد تاریخی مصرف شیر و لبنیات حاصل از گاو به 6000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) برمی‎گردد.

باور اشتباه 8 : نوشیدن شیر سبب بروز سنگ کلیه می‎شود.
واقعیت : شیر برخلاف این باور اشتباه ممکن است در برابر تشکیل سنگ کلیه اثر پیشگیرانه هم داشته باشد. (NHS , 1990 ) این اثر به نظر می‎رسد از طریق پیوند کلسیم شیر با اگزالات غذاها صورت پذیرد.

باور اشتباه 9 : مصرف پنیر و لبنیات پرچرب سبب بروز جوش و آکنه می‎شود.
واقعیت : تحقیقات علمی موفق به یافتن رابطه‎ای بین بروز آکنه و مصرف لبنیات نشده است و از سویی دیگر اهمیت ویتامین A و D در تأمین سلامت پوست به اثبات رسیده است. این در حالی است که شیر منبع مناسبی برای تأمین این دو ویتامین محسوب می‎شود.

مهمترین فواید شیر عبارتند از:
مانع از بروز پوکی استخوان می شود.
مانع از پوسیدگی دندان ها می شود.
به افزایش حجم ماهیچه ها کمک می کند.
قادر به درمان اختلال خواب است.
سبب شفافیت پوست می شود.
سبب آبرسانی به بدن می شود.
به تقویت حافظه کمک می کند.
درکاهش احتمال بروز زوال عقل نقش دارد.
به رشد و سلامت مو کمک می کند.
احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
سبب کاهش استرس می شود.
  1399/11/16

چاپ صفحه


دسته بندی:  بخش فرآورده های لبنی

مرجع: ماهنامه دامداران ایران

این خبر را به اشتراک بگزارید